Inför flytten

Ta hjälp med hela eller vissa delar av flytten

Inför en flytt har man ofta många blandade känslor. Det känns både spännande och roligt med en ny bostad, men det är mycket som ska planeras och hinnas med. Det blir därför lätt stressigt.

En flytt är både rolig och jobbig på en gång. Det är nog många som önskar att de bara kunde knäppa med fingrarna och plötsligt är flytten överstökad och man är där i sin nya bostad redo att packa upp och fortsätta ett nytt spännande kapitel i livet. Tyvärr fungerar det inte så. En flytt innehåller flera mindre roliga moment, som att rensa och packa, bära och transportera bohag till den nya adressen och att flyttstäda ur den gamla bostaden. Allt detta samtidigt som livet helst ska rulla på som vanligt med familj, vänner och arbete. Inte konstigt att man då blir stressad.

Detta krävs vid en flyttstädning

För att underlätta flytten och få livspusslet att gå ihop kan det vara en god idé att ta hjälp med vissa delar eller hela flytten. En flyttfirma kan exempelvis både packa, bära och transportera allt bohag medan en städfirma kan sköta hela flyttstädningen. Många vill gärna packa själva men tar sedan gärna hjälp av både flyttfirma och städfirma. Att bära och transportera bohag är ett tungt arbete, likaså att flyttstäda. En flyttstädning är inte samma sak som en veckostädning då alla spår från tidigare boenden måste torkas bort. Bostaden ska städas från golv till tak och alla ytor torkas av. Det ska dessutom rengöras under badkar, i golvbrunn och i vattenlås. I köket ska det städas bakom spis, kyl och frys och även rengöras invändigt. Likaså ska skåp och garderober rengöras invändigt och fönster ska putsas. Det är viktigt att inte glömma att även städa ur källar- eller vindsförråd.

RUT-avdraget gäller för både flytt och städning

En flyttstädning är krävande och skulle hyresvärden eller de som flyttar in efteråt inte godkänna städningen har de rätt att anlita en städfirma för att göra om städningen. Fakturan skickas dock till de som flyttade ut. Därför kan det vara bäst att anlita en flyttfirma redan från början. Då har man full kontroll över kostnaden. Skulle det ändå bli en anmärkning så blir det städfirman som får göra om jobbet. Bra att veta är att man som privatperson kan utnyttja RUT-avdraget på både städ- och flyttjänster, så det behöver inte bli så dyrt.

17 sep 2020