Inför flytten

Det ingår när du anlitar en flyttfirma

När man ska flytta är et en hel del att tänka på och planera inför. Den viktigaste frågan är ju alltid; vart ska du flytta? Även om den största längtan är att få flytta måste man alltid svara på, vart man önskar att flytta. Vet man inte det, är flytten omöjlig. Är det  en ny plats för den egna bostaden eller för företaget? Är det för den egna bostaden är det bara att leta efter en mäklar som är villig att leta upp en bostad åt en.

Är det för företaget kan man alltid leta efter antingen ett företagshotell, eller rådfråga en mäklare om lediga kontorslokaler. Många gånger kan de hjälpa en med att få tag i ett kontor på exakt samma sätt som de hjälper privatpersoner att få tag i ett nytt hem. Får mäklaren veta vad du önskar dig och var du önskar det nya stället, kan han eller hon leta upp en lokal just i det område som du önskar flytta företaget till. Eller så kanske han eller hon har en ledig lokal på lut. Då är det bara att flytta in dit, eller?

Det är ju en hel del som ska ordnas innan allt är på plats. Om ingen på företaget har tid att ge flytten, kan du alltid anlita en professionell flyttfirma. Då är det viktigt att flyttfirman först får skriva på ett sekretessavtal som förbinder den att inte för utomstående yppa något av det som de ser i ditt företag, varken uppgifter eller dokument som den flyttfirman kan komma över och se. Du vill ju inte att någon annan ska få veta sådant som ditt företag sysslar med eller som någon konkurrent ska få veta om er. Innan flytten är klar måste följande till:

1. Packning i egna företaget packlådor

Det ska packas ner allt i ordentliga packlådor. Här kan det finnas allt från IT-utrustning till skrivbord, skrivbordsstolar, byråer, möbler, och köksprylar till värdefull föremål som kassaskåp och annat.

2. Bära alla möbler och tillhörigheter

Företaget kan ha värdefulla möbler, antikviteter som det gäller att vara extra noggrann om. Det kan handla om värdefulla tavlor och andra lyxartiklar. Framförallt tavlor är det viktigt att behandla varsamt när man flyttar. Flyttfirman bör ha egen försäkring ifall att något händer. Det ska inte gå på din eller ditt företags försäkring.

3. Flyttstäda

Efter flytten är det viktigt att det städas på företaget. Städningen är viktig för att hyresvärden ska godkänna den. Om inte kommer hyresvärden att anlita en städfirma och sända dig fakturan, då är det onödigt att få en sådan faktura, som du dessutom inta kan styra. Därför är det lika bra att själv anlita en flyttfirma som tar ansvar för städningen. Då har du inflytande på priset du ska betala.

4. Packa upp och installering

Efter städningen är det bara hälften kvar och det är att få alla sakerna på plats. Även det kan en flyttfirma hjälpa till med. Då behöver ni planera vart alla saker ska vara. Det är bra att be att få en lokal beskrivning, så att du ser alla mått och kan planera möbleringen. Då slipper du flytta alla tunga möbler och packlådor. Läs mer om hur du får tag i en flyttfirma i Tyresö på: http://www.flyttfirmatyresö.se

23 May 2018