Inför flytten

Vad ska man tänka på vid en flytt?

En flytt består av en massa moment som tillsammans avgör hur jobbig den i slutändan blir. En tumregel är att ju bättre man planerar sin flytt, desto lättare blir den. Vi har tidigare tittat lite närmare på packning, flyttlass och pekat på lite praktiska saker som bör göras i samband med en flytt – säga upp avtal, adressändra, göra en flyttanmälan, teckna/flytta sin hemförsäkring – och vi tänkte spinna vidare med ytterligare några tips här. Lite mer generella sådana som förhoppningsvis kan komma att underlätta för dig i slutändan. Dessa ser ut som följer:

  • Passa på att rensa bland dina saker. Frågan är om du någonsin får en bättre chans att göra dig av med saker som du inte använder. Här är det dessutom möjligt att tjäna några extra kronor genom att exempelvis lägga ut allt på Blocket eller genom att hyra ett bord på en loppmarknad. Vårt råd: ta ut allt från garderoben, bokhyllan och köksskåpen och sätt igång att skapa högar märkta Ja, Nej och Kanske. Vad vill du behålla, vad har du inget behov och vad kan du kanske komma att behöva i framtiden? Gällande den senare högen dock, den ska vara mindre än högen du skrivit Nej på – var osentimental. Har du inte använt ett par jeans under några år så är det inte särskilt troligt att du plötsligt kommer att börja göra det, eller hur?
  • Analysera logistiken. Dels så råder vi dig att provköra den bil du hyrt – i synnerhet om du hyrt en släpvagn – för att du inte ska råka ut för några obehagliga överraskningar längs vägen. Ett annat tips är att du provkör sträckan mellan bostäderna också (förutsatt att det handlar om bostäder i samma stad naturligtvis) och att du gör det även då det är mycket trafik ute. Se även över hur det ser ut med parkeringar och hör om det kan vara möjligt att parkera på ett ställe där man normalt sett kanske inte får stå. Har din förening exempelvis en vändplats i anslutning till till ditt nya boende? Kolla innan. En fjärde del av logistiken kan anses som lite överkurs, men vi nämner den ändå. Prova att mäta din möbler och gör en liten skiss över hur de ska packas in i flyttbilen. En punkt som faktiskt kan underlätta ganska rejält.

Att tänka på vid en flytt – ett sista tips

Vi tänkte räkna upp en sista punkt också och som av en händelse så är denna punkt även det absolut sista momentet i din flytt. Den är extremt viktig och den måste skötas på ett korrekt sätt; punkten i fråga? Den ser ut som följer:

 

  • Städningen. Vi har i Sverige ett system där man städar ur sin bostad efter att man flyttat ut och där man således själv också möts av en städad bostad. ett bra system som dock är att anse som väldigt känsligt. Detta sett till att om någon missköter sin del – ja, då brister också en kedja.

 

Du vill inte vara den personen som inte håller din del av överenskommelsen och detta av två skäl 1) det kan bli dyrt. De nya ägarna har rätt att anlita en städfirma och skicka räkningen till dig om du inte genomfört en flyttstädning 2) du visar ingen som helst respekt. Att genomföra en flyttstädning handlar om att visa varandra respekt och där man på många sätt förseglar sin bostadsaffär.

Orkar du inte göra den själv – ja, då får du faktiskt lov att ta hjälp. Idag är det möjligt att använda rut-avdraget och det behöver således inte vara så extremt dyrt att kontakta en professionell städfirma för ändamålet. Om inte, då är vårt råd att du följer en checklista och att du avsätter mycket tid. En flyttstädning ska ske noggrant – i stort sett allt ska städas – och den tar betydligt längre tid än vad många (de flesta) räknar med. Att exempelvis putsa fönstren tar säkerligen en halvtimmer/fönster. Checklistan ger dig någonting att följa och bocka av samt värdefull information kring avd du absolut inte får missa att rengöra.